Kreowanie rzeczywistości za pomocą obrazu i dźwięku w internetowej rzeczywistości to już powszedniość w komunikacji wizualnej. To także odpowiedź na potrzeby czytelników, słuchaczy, widzów czyli odbiorców mediów. Rozwój komunikacji wizualnej sprawił, że obraz coraz mocniej wypiera słowo. Wykluczenie tekstu na rzecz multimediów, grafik, zdjęć czy dżingli jest tylko jest zagrożeniem, ale stawia także szanse i wyzwania dla twórców i badaczy. Upowszechnienie wiedzy dotyczącej wizualizacji danych, informacji oraz argumentów na potrzeby różnych dyscyplinach naukowych to główny cel publikacji. Interdyscyplinarność tej książki sprawia, że tytułowe zagadnienie, jakim jest wizualizacja, jest badane z różnych perspektyw przez autorów uprawiających odrębne dyscypliny naukowe. Publikację stanowi szesnaście rozdziałów. Ich autorami są przedstawiciele reprezentujących ośrodki naukowe w kraju jak i zagranicą, dlatego też zostały napisane w języku polskim i angielskim.